En guide til “SoMe” for kor
Denne måneds Syngkor er Vocal Frostbite – Du kan læse mere om dem på deres hjemmeside eller Facebook profil
Hvordan bygger man en Instagram konto op som kor? Udfordringerne er mange: Den må gerne være flot, den skal være personlig, og så kan det være svært altid at producere nok materiale til den. Derfor har vi lavet en lille guide, som fortæller om nogle af de ting vi gør, og forhåbentligt kan være til inspiration for andre dejlige kor!
Ugens Frostie
Hvis man følger @vocalfrostbite på instagram, kan man næsten ikke have
undgået at støde på vores ‘Ugens Frostie’. Ugens Frostie er et koncept vi har skabt ud fra tankegangen, at Vocal Frostbite ikke kan være uden Frosties, og Frosties ikke kan undvære Vocal Frostbite. Vi har derfor hver uge siden November 2018 præsenteret en
af korets sangere, og gjort meget ud af at fremhæve deres forskelle, fordi vi elsker al den mangfoldighed, der findes i koret.
Tips til at lave ‘Ugens korist’:
- Genkendelse for jeres følgere er vigtigt! Sørg for at man kan kende opslaget – vi lavede et specielt ‘cover’ som vores billeder blev udgivet med.
- Sørg for at der er kontinuitet i opslagene. Lad dem udkomme den samme dag hver uge (vores var om mandagen, hvor vi mødes og øver). Sørg for at det er samme tekstindhold: Alder, hvor lang tid Frostien har sunget i koret, hvad Ugens Frostie laver til hverdag, og et fun fact der gerne hænger sammen med billederne.
- Dette fører os til billederne: Vi havde et front billede, 1-2 billeder Frostien selv valgte samt 2 billeder fra koncerter. Dette gav alle mulighed for selv at bidrage med hvad de gerne ville vise, samt overraskelsen i hvilke koncertbilleder vi havde valgt.
- I starten syntes en del af Frostierne at det var grænseoverskridende, at der skulle lægges et billede ud af dem, men det blev hurtigt en vane ting, og sætningerne: “Uh, hvem er Ugens Frostie mon?” eller “Der kommer ugens Frostie jo”, har været en fast del af vores øvere.
Stories
Stories er en god måde at lave nogle hurtige opslag på Instagram, som ikke behøver at være lige så æstetisk pæne som de billeder man lægger op som opslag. Nogle gode idéer til stories kan være:
- Nedtælling til koncerter, for at minde folk om at komme.
- Små videoklip
- Direkte fra øveren “behind the scenes”: En lækker kage, et sjovt øjeblik, en ny sang osv.
- Afstemninger omkring hvilken sang folk tror vi synger, hvad vores dresscode er til koncerten osv.. Det er en god måde at engagere sine følgere.
Konkurrencer
Til sidst vil vi opfordre til at lave konkurrencer på Instagram. Vi har
haft god erfaring med at lægge en video ud, hvor man skal tagge kunstneren til sangen, for at deltage i konkurrencen. Dette kan være en måde at nå ud til nogle af de kunstnere, man synger musik fra, og håbe at de hører det, ved at blive tagget så mange gange
(derfor er video bedre end et billede). I vores konkurrencer har man bl.a. kunnet vinde en mulepose, eller en Vocal Frostbite drikkedunk, som vi har fået sponsoreret af SYNG (og som vi knus-elsker).
Vi
håber at denne guide har kunnet give lidt inspiration og blod på tanden til at få en Instagram op at køre, og nå ud til kor-fans på en ny platform.
Eksempler på ‘Ugens Frostie’
The post En guide til “SoMe” for kor appeared first on Syng.
Del dette indlæg

