Marie Hansen • 4. juni 2015

Sådan vinder man præmien for “Mest innovative performance”!

AAVF 2015

Dopplers blev sidste år udvalgt til at deltage i kor­konkurrencen på AAVF 2015. Vi har siden den tid og lige indtil det hele kulminerede ved festivalen i forrige weekend været igennem en lang proces for at udvælge de helt rigtige konkurrence­sange og for at stable en flot performance på benene.

Optakt til AAVF

Én af de helt store udfordringer var at lave et fedt arrangement til den tilstillede sang “Silent All These Years” af Tori Amos. Vi var igennem en del forskellige bud på arrangementer, men ingen af dem var helt rigtige, og vi begyndte at blive mere og mere bekymrede for, om vi nu også kunne nå det, da festivalen nærmede sig med hastige skridt. Så kom vores korleder Astrid Vang­Pedersen pludselig med et arrangement, som hun havde udformet i samarbejde med sin mand Jim Daus Hjernøe, og det var bare det helt rigtige! Vi havde nu en lille måned til at få tilpasset arrangementet og også til at indøve en koreografi til nummeret, men vi skulle nok nå det!

Udover den tilstillede sang skulle vi også optræde med to af vores egne numre. Det var en svær beslutning for os at udvælge to sange fra vores repertoire, ikke mindst fordi vi i januar måtte sige farvel til vores dygtige tenor Jeppe, og derfor i mange af vores numre var udfordrede i tenor­gruppen. Astrid kom os igen til undsætning, da hun skaffede os Anton, en hamrende dygtig vikar­tenor fra sit andet kor Papaya. Med en fuldtallig tenor­gruppe stod det os frit at vælge hvad som helst fra vores repertoire, og vi valgte “World of Yesterdays”, som er skrevet særligt til Dopplers af én af gruppens egne medlemmer og “Take Me Coco”, som er et Zap Mama cover, og som efterhånden er en af vores mest velkendte numre.

Ankomst til AAVF

Vi havde lejet en lejlighed i Aarhus lige ved siden af ARoS og Musikhuset, hvor det hele skulle foregå. Det var nemt at komme til og fra stedet, og havde man pauser, så kunne man holde dem i ro og mag i lejligheden. Vi ankom fredag med bus fra København, blev checket ind og gik direkte til prøve med Astrid. Herefter var der workshops og koncerter om aftenen, blandt andet med den helt fantastiske Zap Mama, som var en kæmpe oplevelse og stor inspiration. Om lørdagen havde vi vores egen koncert i Musikhuset i Kammermusiksalen, hvor vi fik søsat vores næste nye tema­koncert, som hedder “1000 Forms of Love” og vi fik utrolig dejlig og positiv respons fra publikum.

Lørdag aften kan vi ikke undlade at nævne, da vi så den mest fantastiske koncert med Vocal Line og The Swingle Singers. De gav os fornyet energi og inspiration til vores egen konkurrence­optræden, som skulle ske dagen efter.

Konkurrencen

Vores største wildcard til konkurrencen var forstærkning. Vi plejer at synge uforstærket, men havde måtte indse, at på sådan en stor scene som i Rytmisk Sal ville vores lyd forsvinde, hvis ikke vi blev mic’et op. Da håndholdte mikrofoner ikke dur, fordi de begrænser vores bevægelighed og performance, havde vi fået den vores søde lydmand Frederik med, som vi har arbejdet med én gang før, og som udstyrede os med headsets.

Alt gik som vi havde håbet, og imod al forventning kunne vi søndag aften, efter at være blevet en smule berusede, stå på scenen som vindere af en 2. plads og en særpræmie.

Tak til AAVF!

Vores mål med at deltage ved AAVF var hovedsageligt at give publikum (og også os selv!) en uforglemmelig oplevelse, og at vise folk hvad vi kan. At vi yderligere fik tildelt en 2. præmie og prisen for ‘mest innovative performance’ var langt ud over hvad vi nogensinde havde forestillet os, og vi er dybt taknemmelige og så glade for at blive anerkendt af de ufattelige dygtige dommere (Jonathan Minkoff, Bill Hare, Jesper Holm og Malene Rigtrup), som sad i panelet. Tak til AAVF!

Del dette indlæg

15. oktober 2024
Livet kan være fyldt med både glæde og udfordringer, og nogle gange kan vi føle os alene. Her kan sang og musik være dén ven, vi ikke vidste, vi manglede! Sangen giver et rum til at udtrykke følelser, dele vores historier og finde fælles fodslag på tværs af forskelligheder. Når vi synger sammen, hører vi sammen, og vi kan følges ad i både fest og alvor. Dette sanghæfte indeholder tre særligt udvalgte sange, der berører temaer, som kan være svære at stå alene med, såsom ensomhed og livets op- og nedture. Udgivet 2024 Indeholder: Syng Selected: På Kanten af Ingenting (Arr. Morten Vinther og Line Groth) PATINA: Flammer Rammer (Arr. Kirsten Bjerregaard) Pil og Andreas odbjerg: Omvendt (Arr. Margrethe Debel)
1. november 2022
Nodeudgivelsen rummer fire sange, der alle fokuserer på følelser eller oplevelser, der kan være svære at tale om. I Syng mener vi, at der skal være plads til at synge det højt, uanset om du, ligesom Andreas Odbjerg føler, at du ser go-go-godt ud i dag, eller om du, ligesom Jada, er kommet til at sende ’nudes’. Hæftet rummer desuden sangene ’Lovely’ af Billie Eilish og ’Low Life’ af Soleima, der prøver at se positivt på livet, selvom det somme tider kan være svært. Vi håber, at sangene kan give anledning til at tale med hinanden om, hvordan vi har det. Udgivet 2022 Indeholder: • Andreas Odberg: Velkommen tilbage (Arr. Philip Eick) • Jada: Nudes (Arr. Morten Kjær) • Soleima: Low Life (Arr. Kirsten Bjerregaard) • Billie Eilish: Lovely (Arr. Rikke Jepsen)
Af Marie Hansen 9. maj 2022
Læs med her, for at høre om Kor-U's oplevelser i Italien
Show More