Syng logo
Marie Hansen • nov. 14, 2019

’Danmark har talent’ – og så var der liveshowsene (!)

 

Denne måneds Syngkor er EVE – Du kan læse mere om dem på deres  hjemmeside  eller   Facebook profil

 

Skrevet af Paula Álvarez, 1. alt 

 

Efter vi var gået videre til livshowsene, var der en hel masse ting, vi skulle forberede. Vi skulle først og fremmest filme vores ”portræt-program.” Altså en kort video, hvor vi skulle beskrive os selv som kor. En dag i februar kom TV2 ud på Egaa Gymnasium, og vi brugte hele dagen på at filme en masse små klip. Det var en sjov, men hård dag, hvor vi fik en lille forsmag på, hvad det vil sige at lave tv. Ellers optog forberedelserne også en stor del af koret. Tøjudvalget var i fuld gang med at finde de perfekte kostumer, Pr-udvalget lavede diverse promovideoer og bestyrelsen var fuldt beskæftiget med en masse praktiske ting angående indkvartering, billetter, transport mm. Og selvfølgelig skulle vi også forberede vores sats og koreografi dertil. 

 

Endelig kom dagen. Den 8. marts tog vi afsted med bus til København. Derefter fulgte tre intense, spændende og vilde dage. Vi ankom tidligt om morgen til det studio, hvor vi filmede liveshowsene. Det var som at gå ind i en helt anden verden. Der var nærmest ingen vinduer i bygningen, så man mistede hurtigt tidsfornemmelsen, ja, man mistede nærmest fornemmelsen for alt muligt andet end det forestående liveshow.

 

Da vi ankom, blev vi ledt hen til vores eget separate område, hvor vi kunne slappe af, klæde om, varme op, lægge makeup osv. Bagefter mødte vi resten af deltagerne, hvis talenter jo var vidt forskellige fra, det vi kunne. Derfor var det også sjovt at tænke på, at vi næste aften skulle sammenlignes med dem og deres helt særartede talent. Hvordan kan man sammenligne flammekastere eller dansere med kormusik? Det er jo tre vidt forskellige ting, der skal bedømmes ud fra hver sin præmis. 

Prøverne varede hele dagen. Det var for alvor her, vi fandt ud af, hvad det betød at lave kor på tv. Den første udfordring var, at akustikken var meget død i rummet. Det føltes derfor utrolig bart og utrygt at synge på scenen, da vi næsten ikke kunne høre hinanden i koret. Heldigvis lykkedes det programmets lydmand at få lavet god lyd på os. Vi var endda inde i hans lydstudio og høre, hvordan vi lød for at være helt trygge ved det hele. Det var rart at vide, at den lyd publikum hørte, var langt mere levende, end det vi selv kunne høre på scenen. 

 

Til prøverne blev det hurtigt klart for os, at det også handlede om meget mere end blot at synge. Vores sats blev til en hel performance i sig selv, hvor musikken blot var ét af de virkemidler, vi brugte for at skabe et samlet udtryk. Både visuals på skærmen bag os, lys, vores blomstrede kjoler, lyset i vores håret og røgmaskinerne var med til at skabe en helt bestemt stemning. 

 

Da vi gik videre til finalen, var vi utrolig glade. Det mest givende var faktisk at vide, at både dommerne og seerne havde syntes godt om vores lille hjørne af kormusikken. Derudover glædede vi os virkelig til at få endnu en mulighed for at skabe et så helhedsorienteret udtryk omkring en sats, som vi havde gjort til semifinalen. 

 

I finalen følte vi os lidt mere rutinerede i det-der-med-at-lave-tv og var derfor lidt mere forberedte. F.eks. vidste vi nu, at det var ret vigtigt at indføre stillezoner, hvor man kunne få ro til at slappe af og hvile stemmen. Generelt var det også bare rart at have gjort det før, så vi vidste, hvad vi gik ind til. 

Vores nummer i finalen var lidt anderledes end de satser, vi tidligere havde sunget i programmet. Udtrykket var også mere ambivalent og svævende. Men det var lige så spændende at få lov til at lege med lys, glimmer i håret og sort/hvide visuals. I finalen fik vi nogle lidt anderledes kommentarer fra dommerne, da de synes, at det engelske sprog tog lidt fra vores udtryk. Dog gav de os også nogle rigtig fine ord med på vejen. 

Selvom vi ikke vandt ”Danmark har talent,” lærte vi utrolig meget som kor. Tv-formatet og talent-programmet var både et udfordrende, men også utroligt spændende rum at lave kor i, da vores fokus blev fordelt ud på flere ting end blot musikken. Vi blev nærmest til et performancekor, der skulle iscenesætte koroplevelsen med et ekstra sanseligt lag. Derudover er vi også meget stolte af at have nået så langt i programmet og at få vist, hvad kormusik også kan!

 

I kan se vores to live-optrædener her: 

 

Del dette indlæg

01 Nov, 2022
Nodeudgivelsen rummer fire sange, der alle fokuserer på følelser eller oplevelser, der kan være svære at tale om. I Syng mener vi, at der skal være plads til at synge det højt, uanset om du, ligesom Andreas Odbjerg føler, at du ser go-go-godt ud i dag, eller om du, ligesom Jada, er kommet til at sende ’nudes’. Hæftet ru mmer desuden sangene ’Lovely’ af Billie Eilish og ’Low Life’ af Soleima, der prøver at se positivt på livet, selvom det somme tider kan være svært. Vi håber, at sangene kan give anledning til at tale med hinanden om, hvordan vi har det. Udgivet 2022 Indeholder: • Andreas Odberg: Velkommen tilbage (Arr. Philip Eick) • Jada: Nudes (Arr. Morten Kjær) • Soleima: Low Life (Arr. Kirsten Bjerregaard) • Billie Eilish: Lovely (Arr. Rikke Jepsen)
Af Marie Hansen 09 May, 2022
Læs med her, for at høre om Kor-U's oplevelser i Italien
01 Feb, 2021
Nodeudgivelsen i 2020 er særlig, fordi vi i år har valgt at gøre det til en åben konkurrence at få et korarrangement med i hæftet. I Samme Vej er sangene valgt ud fra deres sangbarhed, musikalske ideer og deres relevans i tiden, hvilket har medført, at nye korarrangører har fået chancen for at være med i hæftet. Udgivet 2020 Indeholder: • Karl William og Burhan G: Samme vej (Arr. Christian Fris-Ronsfeld) • AURORA: Animal (Arr. Bonnie Denise) • TAKforSIDST: Guld og grønne skove (Arr. Kirsten Bjerregaard) • Sara Bareilles: Fire (Arr. Johanna Steffens)
Show More
Share by: